Konsultacja
Menu Icon

Основне меню не знайдено.

+48884807400 Konsultacja

+48884807400

Konsultacja

INFORMACJA O PRAWCH PACJENTA

PODMIOTU LECZNICZEGO

AURORA MEDICAL SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ

§ 1

Postanowienia ogólne

  1. Niniejszy dokument („Informacja o prawach pacjenta”) stanowi załącznik orz integralną część regulaminu organizacyjnego podmiotu medycznego ustanawianego dla podmiotu wykonującego działalność leczniczą Aurora Medical Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, wpisanego w dniu 29 sierpnia 2024 r. do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0001124170, NIP 5223309375, REGON 52950141600000 („Podmiot”), prowadzącego jednostkę lokalną „Przychodnia Aurora Medical” (REGON: 52950141600011, ul. Pańska 96, 00-837 Warszawa – „Przychodnia”).
  2. Wszelkie pojęcia zdefiniowane w Regulaminie zachowują swoje znaczenie również w Informacji o prawach pacjenta.
  3. Informacja o prawach pacjenta służy poinformowaniu pacjentów, którym w ramach Podmiotu udzielane są świadczenia zdrowotne, oraz innych osób, o przysługujących im prawach.

§ 2

Prawa Pacjenta

  1. Osoby korzystające ze świadczeń medycznych udzielanych („Pacjenci”) w ramach Podmiotu oraz Podmiotów Współpracujących są pacjentami w rozumieniu definicji z art. 3 ust. 1 pkt 4 Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. 2009 Nr 52, poz. 417, t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1545, „Ustawa o prawach pacjenta”).
  2. Pacjentom przysługują prawa wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności z Ustawy o prawach pacjenta.
  3. Zapisy niniejszej informacji nie uchybiają prawom przysługującym pacjentom wynikającym z powszechnie obowiązujących przepisów prawa.

§ 3

Prawo Pacjenta do ochrony zdrowia i uzyskania świadczeń zdrowotnych

  1. Pacjent ma prawo do ochrony zdrowia.
  2. Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej, opartej na dostępnych metodach i środkach zapobiegania, rozpoznawania i leczenia chorób, wykonywanych przez lekarzy z należytą starannością i zgodnie z zasadami etyki zawodowej, a w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń – do przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych procedury ustalającej kolejność dostępu do świadczeń.
  3. Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych udzielanych w warunkach odpowiadających określonym w przepisach wymaganiom fachowym i sanitarnym.
  4. W przypadku zagrożenia życia, Pacjent ma prawo do natychmiastowego uzyskania świadczeń zdrowotnych, z uwzględnieniem możliwości technicznych i organizacyjnych Podmiotu i Podmiotów Współpracujących.

§ 3

Prawo Pacjenta do informacji

  1. Pacjent ma prawo do informacji o swoim stanie zdrowia.
  2. Pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat, lub jego przedstawiciel ustawowy mają prawo do uzyskania od osoby wykonującej zawód medyczny przystępnej informacji o stanie zdrowia pacjenta, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu, w zakresie udzielanych przez tę osobę świadczeń zdrowotnych oraz zgodnie z posiadanymi przez nią uprawnieniami. Pacjent lub jego ustawowy przedstawiciel mają prawo do wyrażenia zgody na udzielenie informacji wymienionych powyżej innym osobom.
  3. Po uzyskaniu informacji, o której mowa w punkcie 2, Pacjent ma prawo przedstawić osobie wykonującej zawód medyczny swoje stanowisko w tym zakresie.
  4. W sytuacjach wyjątkowych, jeżeli rokowanie jest niepomyślne dla pacjenta, lekarz może ograniczyć informację o stanie zdrowia i o rokowaniu, jeżeli według oceny lekarza przemawia za tym dobro pacjenta. W takich przypadkach lekarz informuje przedstawiciela ustawowego Pacjenta lub osobę upoważnioną przez Pacjenta. Na żądanie Pacjenta, lekarz ma jednak obowiązek udzielić mu żądanej informacji w pełnym zakresie.
  5. Pacjent małoletni, który nie ukończył 16 lat, ma prawo do uzyskania od osoby wykonującej zawód medyczny informacji, o której mowa w § 3 punkcie 2 powyżej, w zakresie i formie potrzebnej do prawidłowego przebiegu procesu diagnostycznego lub terapeutycznego.
  6. W przypadku niepodjęcia lub odstąpienia przez lekarza od leczenia Pacjenta, Pacjent, jego przedstawiciel ustawowy lub opiekun faktyczny mają prawo do dostatecznie wczesnej informacji o zamiarze odstąpienia przez lekarza od leczenia pacjenta i wskazania przez tego lekarza możliwości uzyskania świadczenia zdrowotnego u innego lekarza lub podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych.
  7. Pacjent ma prawo do informacji o prawach pacjenta. Pacjent ma prawo do informacji o rodzaju i zakresie świadczeń zdrowotnych udzielanych przez Podmiot, w tym o profilaktycznych programach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, realizowanych przez ten podmiot.
  8. Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych.

§ 4

Prawo Pacjenta do zachowania tajemnicy lekarskiej

  1. Pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód medyczny, w tym udzielające mu świadczeń zdrowotnych, informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego, z uwzględnieniem wyjątków przewidzianych w przepisach prawa. W ramach tego osoby wykonujące zawód medyczny są obowiązane zachować w tajemnicy informacje związane z pacjentem, w szczególności ze stanem zdrowia pacjenta. Powyższego nie stosuje się w szczególności w przypadku, gdy:
  2. zachowanie tajemnicy może stanowić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia Pacjenta lub innych osób;
  3. Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy wyraża zgodę na ujawnienie tajemnic;
  4. zachodzi potrzeba przekazania niezbędnych informacji o Pacjencie związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych innym osobom wykonującym zawód medyczny, uczestniczącym w udzielaniu tych świadczeń;
  5. w odniesieniu do postępowania przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.
  6. W sytuacjach, o których mowa powyżej ujawnienie tajemnicy może nastąpić wyłącznie w niezbędnym zakresie. W sytuacji, gdy to Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy wyraża zgodę na ujawnienie tajemnicy, zakres ujawnienia tajemnicy może określić pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy.
  7. Osoby wykonujące zawód medyczny, z wyjątkiem przypadków, o których mowa powyżej, są związane tajemnicą również po śmierci Pacjenta, chyba że zgodę na ujawnienie tajemnicy wyrazi osoba bliska. Osoba bliska wyrażająca zgodę na ujawnienie tajemnicy może określić zakres jej ujawnienia. Wymienionego powyżej zwolnienia z tajemnicy nie stosuje się, jeśli ujawnieniu tajemnicy sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił się temu pacjent za życia. Przed wyrażeniem sprzeciwu Pacjent ma prawo do uzyskania informacji o skutkach złożenia sprzeciwu. W przypadku sporu między osobami bliskimi o ujawnienie tajemnicy lub o zakres jej ujawnienia, zgodę na ujawnienie tajemnicy wyraża sąd. W przypadku, gdy Pacjent za życia sprzeciwił się ujawnieniu tajemnicy, sąd na wniosek osoby bliskiej, może wyrazić zgodę na ujawnienie tajemnicy i określić zakres jej ujawnienia, jeżeli jest to niezbędne:
  8. w celu dochodzenia odszkodowania lub zadośćuczynienia, z tytułu śmierci pacjenta;
  9. dla ochrony życia lub zdrowia osoby bliskiej.

§ 5

Prawo Pacjenta do wyrażenia bądź odmowy zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych

  1. Pacjent ma prawo do wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub odmowy takiej zgody, po uzyskaniu odpowiedniej informacji.
  2. Podmiot, poprzez swoich pracowników oraz Podmioty Współpracujące, dąży do uzyskania zgody w formie pisemnej w przypadku udzielanych świadczeń zdrowotnych.
  3. Pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat, ma prawo do wyrażenia zgody na przeprowadzenie badania lub udzielenie innych świadczeń zdrowotnych. Przedstawiciel ustawowy pacjenta małoletniego, całkowicie ubezwłasnowolnionego lub niezdolnego do świadomego wyrażenia zgody, ma prawo do wyrażenia zgody, o której mowa powyżej.
  4. W przypadku braku przedstawiciela ustawowego prawo to, w odniesieniu do badania, może wykonać opiekun faktyczny.
  5. Pacjent małoletni, który ukończył 16 lat, osoba ubezwłasnowolniona albo Pacjent chory psychicznie lub upośledzony umysłowo, lecz dysponujący dostatecznym rozeznaniem, ma prawo do wyrażenia sprzeciwu co do udzielenia świadczenia zdrowotnego, pomimo zgody przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego. W takim przypadku wymagane jest zezwolenie sądu opiekuńczego.
  6. Zgoda oraz sprzeciw, o których mowa powyżej mogą być wyrażone ustnie albo przez takie zachowanie się osób uprawnionych, które w sposób niebudzący wątpliwości wskazuje na wolę poddania się czynnościom proponowanym przez osobę wykonującą zawód medyczny albo brak takiej woli.
  7. Zasady przeprowadzenia badania lub udzielenia innych świadczeń zdrowotnych przez lekarza, ratownika medycznego oraz pielęgniarkę systemu pomimo braku zgody albo wobec zgłoszenia sprzeciwu, o których mowa powyżej, określają odpowiednio przepisy art. 33 i art. 34 ust. 6 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz art. 11 ust. 10a-10c ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 2195 oraz z 2018 r. poz. 650 i 1115).

§ 6

Prawo Pacjenta do poszanowania intymności i godności

  1. Pacjent ma prawo do poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania mu świadczeń zdrowotnych.
  2. Osoby wykonujące zawód medyczny, inne niż udzielające świadczeń zdrowotnych, uczestniczą przy udzielaniu tych świadczeń tylko wtedy, gdy jest to niezbędne ze względu na rodzaj świadczenia lub wykonywanie czynności kontrolnych na podstawie przepisów o działalności leczniczej. Uczestnictwo, a także obecność innych osób wymaga zgody Pacjenta, a w przypadku pacjenta małoletniego, całkowicie ubezwłasnowolnionego lub niezdolnego do świadomego wyrażenia zgody, jego przedstawiciela ustawowego i osoby wykonującej zawód medyczny, udzielającej świadczenia zdrowotnego. Pacjent ma prawo do leczenia bólu.
  3. Na życzenie Pacjenta przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych może być obecna osoba bliska. Osoba wykonująca zawód medyczny udzielająca świadczeń zdrowotnych pacjentowi może odmówić obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych, w przypadku istnienia prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjenta.

§ 7

Prawa Pacjenta związane z podejrzeniem

nienależytego udzielenia świadczeń zdrowotnych

  1. W przypadku podejrzenia nienależytego udzielenia świadczeń zdrowotnych w ramach Podmiotu, Pacjent ma prawo do zgłoszenia skargi na członka personelu medycznego, którego podejrzenie dotyczy, Kierownikowi lub Kierownikowi Medycznemu, który powinien sporządzić z ww. skargi protokół oraz podjąć działania zmierzające do wyjaśnienia sytuacji.
  2. Pacjent ma prawo do złożenia skargi na lekarza do rzecznika odpowiedzialności zawodowej przy właściwej izbie lekarskiej w przypadku podejrzenia postępowania sprzecznego z zasadami etyki i deontologii zawodowej lub naruszenia powszechnie obowiązujących przepisów prawa o wykonywaniu zawodu lekarza.
  3. Pacjent ma prawo do wystąpienia do Rzecznika Praw Pacjenta z wnioskiem o wszczęcie postępowania wyjaśniającego w przypadku podejrzenia zawinionego naruszenia praw pacjenta przez pracownika Podmiotu lub Podmiot Współpracujący.

Scroll to Top